Intervencionističke
politike su takođe usvojile hrišćanske demokratske partije koje su nakon 1945.
godine formirane u raznim delovima Evrope. Najvažnije od njih su bile
Hrišćansko–demokratska
unija (CDU) u Zapadnoj Nemačkoj i Hrišćanska demokratska partija (DC) u
Italiji. Nakon Drugog svetskog rata, kontinentalni konzervativci su napustili
svoja autoritarna verovanja. Ovaj novi oblik konzervativizma bio je privržen
političkoj demokratiji i pod uticajem paternalističkih tradicija katolicizma.
Kako je protestantizam povezan sa idejom spasenja kroz individualni napor,
često se smatra da njegova društvena teorija prihvata individualizam (videti
str. 30) i veliča vrednost napornog rada, konkurencije i lične odgovornosti.
Nemački sociolog Maks Veber / Max Veber/ (1864–1920) na primer, povezivao je protestantsku
etiku sa „duhom kapitalizma“. Nasuprot tome, katolička društvena teorija umesto
na pojedinca, tradicionalno je usresređena na društvenu grupu i umesto
konkurencije, ističe ravnotežu ili organsku harmoniju. Tokom 19. i početkom 20.
veka, katoličke partije, kao što je Zentrum, Partija centra u Nemačkoj, uprkos papskoj
čvrstoj privrženosti autokratiji, podržavale su ustavnu vlast, političku
demokratiju i društvenu reformu. Nakon 1945. godine, katolička društvena teorija
je podsticala novoformirane hrišćanske demokratske partije da praktikuju jedan
oblik demokratskog korporativizma koji ističe značaj posredničkih institucija
kao što su crkve, sindikati i poslovne grupe, koje povezuje pojam „socijalnog
partnerstva“. Nasuprot tradicionalnom isticanju nacije, Hrišćanska demokratija,
posebno u Nemačkoj, takođe je podržavala katolički princip filijale, ideje po
kojoj odluke treba da donosi najniža odgovarajuća institucija. Simpatija prema
principu filijale dopušta hrišćanskim demokratama da podrže, kako
decentralizaciju, naročito u formi federalizma, tako i, u izrazitom kontrastu
sa britanskim konzervativcima evropeizaciju ili evropsku integraciju.
Spremnost
hrišćanskih demokratskih partija da praktikuju kejnzijanske politike velferizma
mnogo se ozbiljnije oslanja na flaksibilne i pragmatične ideje ekonomista kao
što je Fridrih List / Friedrich List/ (1789-1846), nego na stroge tržišne principe Adama Smita
(videti str 53.) i Dejvida Rikarda. List je, na primer, naglašavao ekonosmki
značaj politike i političke moći u priznavanju potrebe za intervencijom vlade,
kako bi se nerazvijenije industrije zaštitile od nemilosrdne strane
konkurencije. To je dovelo do podržavanja ideje „ekonomije društvenog tržišta“
koja je veoma uticajna u velikom delu kontinentalne Evrope. Društveno tržište
je ekonomija koja je strukturisana na tržišnim principima i u velikoj meri je
slobodna od vladine kontrole, a deluje u kontekstu društva u kojem se kohezija
održava kroz sveobuhvatni sistem socijalne zaštite i efikasnih javnih usluga.
Otuda tržište nije toliko cilj po sebi,
koliko sredstvo za stvaranje bogatstva, kako bi se postigli širi društveni
ciljevi. Rezultat takvog mišljenja je poseban model kapitalizma koji je usvojen
u većem delu kontinetalne Evrope, i u izvesnoje meri, u Evropskoj Uniji, koji
se ponekad naziva Rajnsko-аlapski kapitalizam ili „socijalni kapitalizam“, nasuprot
angloameričkom kapitalizmu ili „preduzetničkom kapitalizmu“. Dok prvi ističe
partnerstvo i saradnju, drugi se zasniva na nesputanim radovima tržišne
ekonomije. Zamisao društvenog tržišta je od 70 – tih godina 20. veka kontinentalni evropski
konzervativizam uopšte, a posebno demohrišćane, učinila znatno manje
prijemčivim za ono što je privlačno u ekonomiji slobodnog tržišta, nego u
britanskoj i američkoj verziji paternalizma jedinstvene nacije.
Hejvud, Endru (2005), Političke
ideologije, Zavod za udžbenike i nastavna
sredstva, Beograd, 91 - 93 str
Нема коментара:
Постави коментар